حق الیقین بالاترین مرتبه از مراتب یقین است
حضرت استاد آیت الله وفسی
حجت الاسلام والمسلمين حامد وفسي
 
 
مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی: 
حق الیقین بالاترین مرتبه از مراتب یقین است
خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی با اشاره به مراتب یقین، گفت: حق الیقین بالاترین مرتبه از مراتب یقین است.
 
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله  حامد وفسی مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی در جلسه هفتگی اخلاق خود که شامگاه سه شنبه در مسجد پنج تن آل عبا برگزار شد با بیان اینکه یقین سه مرتبه دارد، گفت: علم الیقین مرتبه اول از مراتب یقین است مانند اینکه به انسان وجود آتش را خبر دهند، عین الیقین مرتبه دوم است مانند دیدن یک حقیقت با چشم ظاهری، مرحله سوم حق الیقین بوده که از ظرافت بالایی برخوردار است مانند شخصی که وارد آتش شده و شعله ور شود.

 

وی با اشاره به معنای یقین از نگاه ملا احمد نراقی، ابراز داشت: به دست آوردن وحدت معنوی و ربطی حقیقی بین عاقل و معقول معنای یقین است، منظور از عاقل شخصی است که بتواند مفاهیم مجرد را درک کند و منظور از عقل در این مبحث عقل جزییی نیست، منظور از معقول در این بحث معقولات ثانوی منطقی است.

 

انسان قسمتی از دریای وجود است

این استاد حوزه افزود: اگر درباره وجود بحث کنیم متوجه می شویم که انسان قسمتی از دریای وجود است، باید به این نکته توجه شود که هیچ چیزی در واقعیت وجود ندارد که به واقعیت حد و مرز بزند و در عالم واقع عدم وجود ندارد، مساله عدم و مفاهیم آن دارای قوانین خاصی هستند.

 

حضرت آیت الله وفسی در ادامه تاکید کردند: اگرچه عدم، وجود ندارد ولی زیر سایه وجود قوانین خاصی برای آن در نظر می گیریم بطور مثال می توان گفت بارش باران متوقف است بر وجود ابرهای باران زا و عدم باران متوقف است بر عدم وجود ابرهای باران زا.

 

وی با بیان اینکه اگر به وجود توجه شود متوجه می شویم که فقط وجود، وجود دارد، تصریح کرد: جایگاه ما در این دریای وجود دریا است و گفته می شود که ما یک قطره از آن هستیم، قطره قسمتی از دریا است ولی خارج از آن نیست.

 

استاد حوزه با اشاره به مراتب یقین در مساله خداشناسی، گفت: اگر از سوی براهین خداشناسی خداوند را بشناسیم به مرتبه علم الیقین دست پیدا کرده ایم، در مقام عین الیقین مقام تزکیه نفس به قدری بالا می رود که از شدت غلبه عشق، شخص بغیر از معشوق را نمی بیند این مقام متعلق به عارفی است که در حال شهود حق است.

 

در مقام حق الیقین انسان کاملا وابسته است


وی افزود: خود را می بینم نه به این معنا که خودم هستم، این مقام در مکتب صدرایی مقام حق الیقین است، در این مقام انسان خود را وجودی کاملا وابسته می داند./811/پ202/ب4


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : چهار شنبه 6 خرداد 1394برچسب:حق الیقین بالاترین مرتبه از مراتب یقین است,
ارسال توسط انقلابی
آخرین مطالب