حضرت استاد آیت الله وفسی
سایت سیمافکر فایل مناظره "شیخ حسن میلانی" و "استاد وفسی" را در سایت خود قرار داده است که علاقه مندان برای مشاهده این مناظره می توانند به سایت این مؤسسه مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، سالها قبل مناظره شیخ حسن میلانی با استاد  وفسی مدیر مدرسه ایروانی تهران در دانشکده الهیات دانشگاه تهران درباره انحرافات عرفا و فلاسفه و وحدت وجود و بسیط الحقیقة و ... برگزار شد.

میلانی در بخشی از این مناظره گفته است: ما عقل و برهان را قبول داریم، اما معتقدیم که فلاسفه و عرفا به اسم عقل و برهان به میدان آمده‌اند، ولی آنچه را که گفته‌اند عقلی و برهانی نیست. آنها اوهام و خیالات باطل را فلسفه و عرفان اسلامی نامیده‌اند. شما اگر مبانی فلسفه را بفهمید و بپذیرید، تمام اصول و فروع دین، ابواب فقه و فضایل اخلاقی‌تان را باید به دریا بریزید!

وی افزود: عباراتي را که بزرگان فلسفه بکار مي برند مطابق با مکتب انبيا است ولي به تفصيل که وارد مي شوند همه را تحريف مي‌کنند. بعنوان اثبات واجب الوجود وارد مي شوند همه را تحريف مي‌کنند بعنوان اثبات واجب الوجود وارد مي شوند اما اثبات ميکنند چنين موجوداتي واجب الوجودند به همين خاطر خيلي از بزرگان گفته‌اند فرق بين فلاسفه و دهري‌ها فقط در لفظ است چه فلاسفه و عرفا و چه منکرين وجود خدا همين عالم را قبول دارند منتهي يکي واجب الوجود و ديگري ماده.

میلانی اظهارداشت: فلاسفه در مقابل انبياء بودند و انبياء را مسخره مي‌کردند که براي عوام آمده‌اند ما خود اهل فکريم. فلاسفه مي‌گويند ما اهل عقليم؛ بگوييد اهل فکر نه اهل عقل. اگر اهل عقل باشيم در تعقل دو حرف وجود ندارد و عقل مختص اهل بيت است، ما ميخواهيم اهل عاقل باشيم. در تفکر خطا، اشتباه و جهل مرکب وجود دارد، اما مکتب انبيا مکتب عقلانيت واقعي است. تعقلي که در انبيا هست از وحي گرفته شده است.                                                                                                                      

وفسي هم طی سخنانی گفت: اغلب اعتراضات منتقدان به فلسفه بر اساس نظر فلاسفه است و به فلسفه مربوط نمی‌شود. فلسفه مانند ریاضی یک علم است. اما ریاضیدان فردی است که احتمال اشتباه و خطا در موردش وجود دارد. اگر مسئله‌ای در ریاضی غلط حل شود، هیچگاه علم ریاضی تخطئه نمی‌شود. بنابراین، نظام عقلی حکم می‌کند که دنیای علم را از دنیای عُلما جدا کنیم. به بیان دیگر، همانطور که میان اسلام و مسلمان‌ها تفاوت قائل هستیم، بین علم فلسفه و فلاسفه نیز جدایی قائلیم.

وی افزود: مسئله زماني روشن مي‌شود که اختلافاتي در مباني حل شود. اگر مباني تصوري و تصديقي حل نشود، ورود به مسائل راهگشا نيست. ابتدا بايستي تصور فلاسفه در مورد وجود و عليت و ... روشن شود، سپس به بحث پرداخت. نکته ديگر مرز اختلاف بين نگاه درون ديني و برون ديني است. علم فلسفه معتقد است که ما با بديهيات بتوانيم حقيقت جديدي را کشف کنيم . اين مسئله مورد اجماع است و در کتب منطقي و آراي متکلمين پذيرفته شده است. اگر ما يک قياس و استدلال داشته باشيم و اين قياس منطقي از نظر شکل و محتوا بديهي باشد خيلي از مسائل نظري را مي توان حل کرد.

وفسی تصریح کرد: اصطلاحاتي که وارد فلسفه شده‌اند با اصطلاحات و مفاهيمي که به صورت عرفي فهميده مي‌شود متفاوت است. ابتدا بايستي سراغ اين مفاهيم برويم. کليد فهم تمام گنجينه هاي معارف بشري لغات است. و اگر اين لغات درک نشوند مغالطه شکل مي‌گيرد.

سایت سیما فکر فایل این مناظره را در سایت خود قرار داده است که علاقه مندان برای مشاهده این مناظره می توانند به این لینک مراجعه نمایند.





تاريخ : سه شنبه 3 آذر 1394برچسب: سیما فکر سایت سیمافکر فایل مناظره ,
ارسال توسط انقلابی

ادامه سایر قسمت های کلیپ در این لینک    ---> کلیک کنید

روزنامه شرق و آیت الله وفسی

مصاحبه روزنامه ی شرق با استاد اخلاق تهران ۲۷ مرداد ۹۴ که در ۲۹ مرداد به چاپ رسیده است...
 




ارسال توسط انقلابی
ارسال توسط انقلابی
آخرین مطالب